Tuesday, April 5, 2016
SAMBUNGAN SENI BINA KAPAL
Kesimpulannya, arkitek kapal perlu membuat pengiraan untuk menentukan saiz yang sesuai bagi
tugas yang bakal dilakukan oleh kapal yang sedang direkabentuk. Di samping itu,
arkitek kapal menganggarkan kestabilannya, kuasa pendorongan yang diperlukan,
kekuatan dan saiz struktur kapal seperti ketebalan plat, rasuk dan kerangka, kesan
ombak ke atas kapal dan seumpamanya. Jenis peralatan yang bakal dipasang, bahan
yang bakal digunakan dan susunatur pelbagai ruang dan perlatan juga ditentukan
melalui ilmu senibina kapal.
Dalam kepesatan perkembangan ekonomi dan pembangunan di negara kita, industri
pembinaan kapal juga giat berkembang. Keperluan kapal untuk pengangkutan kargo,
keperluan pertahanan dan aktiviti lain memerlukan industri pembinaan yang produktif
dan mampu bersaing. Keperluan kepada tenaga terlatih dalam bidang senibina kapal
amat perlu.
Sejak sekian lama, bidang Senibina Kapal hanya boleh diikuti di luar negara
Universiti-universiti di Jepun, United Kingdom, Amerika dan negara-negara
Scandinavia biasanya menawarkan kursus Ijazah Sarjana Muda dalam bidang
Senibina Kapal dan juga pengajian lanjutan di peringkat Sarjana dan Kedoktoran.
Mulai tahun 1981, Universiti Teknologi Malaysia telah menawarkan kursus di bidang
Teknologi Marin yang merangkumi Senibina Kapal pada peringkat Ijazah dan
Diploma.
Kurikulum kursus-kursus ini meliputi mata-matapelajaran asas kejuruteraan seperti
Statik, Dinamik, Hidrodinamik dan Mathematik. Matapelajaran Statik mengkaji
daya-daya yang perlu bagi mewujudkan keseimbangan pada satu badan manakala
Dinamik pula mengkaji pergerakan jirim dan daya-daya menyebabkan pergerakan
tersebut. Daya-daya yang bertindak ke atas atau di dalam cecair dikaji di dalam
matapelajaran Hidrodinamik. Mata-matapelajaran asas ini dikukuhkan dengan matamatapelajaran
pengkhususan Senibina Kapal yang meliputi mata-matapelajaran
Hidrostatik dan Kestabilan Kapal, Rintangan dan Pendorongan Kapal, Dinamik
Gerakan Kapal, Struktur dan Getaran kapal dan Rekabentuk Kapal.
Sesudah tamat pengajian, graduan arkitek kapal boleh berkhidmat dengan syarikatsyarikat
pembinaan atau perunding perekabentuk kapal. Di syarikat pembinaan kapal,
arkitek kapal bertugas sebagai perekabentuk di bahagian rekabentuk kapal atau
sebagai penyelia pembinaan yang memastikan pelan-pelan arkitek kapal difahami dan
dipatuhi semasa pembinaan. Di syarikat perunding perekabentuk kapal, arkitek kapal
bertugas membuat pengiraan-pengiraan bagi kapal atau bot yang diperlukan oleh
pelanggan.
Graduan juga boleh bekerja dengan syarikat perkapalan atau agensi-agensi kerajaan
yang menggunakan kapal atau bot dalam operasi mereka seperti Jabatan Laut, Polis
Marin dan Tentera Laut. Arkitek kapal yang berkhidmat di agensi kerajaan dan
syarikat perkapalan biasanya bertugas sebagai penasihat dan perantara yang mampu
mengimbangkan kehendak pengguna kapal dan keupayaan syarikat pembinaan.
Arkitek kapal menggunakan pelbagai alat dalam tugas mereka. Pada zaman bidang
ini mula diperkenalkan, perkakas asas yang digunakan ialah peralatan mengira dan
melukis. Kapal-kapal yang direkabentuk diuji dengan membuat model dan mengujinya di makmal yang mempunyai tangki tunda. Ujian ini akan memastikan
kapal yang dibina nanti memenuhi ciri-ciri prestasi yang dikehendaki.
Seperti juga bidang teknologi yang lain, bidang senibina kapal juga sedang pesat
berkembang. Kini lukisan dan pengiraan dilaksanakan dengan bantuan komputer.
Melalui penyelidikan dan ujian di makmal, pelbagai kaedah dan teknik baru ditemui
untuk menjadikan kapal dan struktur lain yang terapung di laut lebih selamat, selesa,
menjimatkan dan membawa lebih manfaat kepada manusia.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment